Rock ‘n Roll verzekerd!


Daar zat hij dan, Dave Grohl van The Foo Fighters. Door een nare beenbreuk, opgelopen tijdens het concert in Götenburg, moesten de navolgende concerten – twee in het Wembley stadium in Londen en een in Edinburgh, worden afgezegd. Zoals menig ondernemer ging hij daarna weer aan de slag, met gebroken been, zittend in een “troon” op het podium waarin hij zijn gitaar kon spelen en kon zingen. De fans waren extatisch.

De verzekeraars van de band waren minder extatisch. Omdat The Foo Fighters ongeveer tegelijk met het afzeggen van de concerten, extra concerten in hun tour hadden aangekondigd, werd gemakshalve aangenomen dat dit vervangende concerten waren en dat er dus geen sprake was van schade. Dat twee van de afgezegde concerten in het megagrote Wembley waren, en de vervangende in de kleinere Milton Keynes Bowl, dat vergaten de verzekeraars even. En volgens de polisvoorwaarden zouden ze daar wel eens gelijk in kunnen hebben. Overigens: de verzekering was natuurlijk geen standaardpolis, maar een maatwerkverzekering via Lloyd’s. In Nederland zouden we dat een “beurspolis” noemen.

Goed, verzekeraars hebben het recht om zich strak aan de polisvoorwaarden te houden. Ook al toont de klant haar goede wil door niet meer concerten af te zeggen, maar zodra enigszins mogelijk direct weer het podium op te strompelen. Maar goed, Dave Grohl en de zijnen hebben deze verzekering uiteraard niet via een click and go app aangeschaft, maar hebben zich laten adviseren. En juist die adviseur heeft volgens de band een steekje laten vallen. Die heeft bij het aangaan van de verzekering, maar ook bij behandeling van de claim, de band niet bijgestaan met voldoende advies. Hij had ze moeten wijzen op het feit dat afzeggen van shows, iets anders is dan verschuiven ervan en dat het aankondigen van extra concerten op of omstreeks het moment van afzeggen wel eens gezien zou kunnen worden als verschuiven.

Voor de goede orde: een concert afzeggen kost al gauw miljoenen, omdat alle concertkaarten terugbetaald moeten worden, en dat kan bij een stadionconcert flink oplopen. De gehuurde lokatie wil uiteraard wel gewoon geld zien. Verder loopt de band natuurlijk inkomsten uit verkoop van t-shirts etc. mis. Blijkbaar kost verzekering van dit risico zo’n 1,5% – 2% over de opbrengst voor de band.

Wat willen we je met dit verhaal eigenlijk vertellen? Nou, allereerst, verzekeren is niet suf. Ook mensen die de leefregels van de rock ‘n roll naleven, sluiten verzekeringen. En terecht, het betreft bedragen die zelfs goedbetaalde rockers niet zomaar kunnen missen. Verder, en dat zou iedere podiumkunstenaar zich moeten realiseren, het risico van uitvoeringen is geen dingetje wat even snel verzekerd moet worden. De artiest moet zich goed laten adviseren wat wel en niet verzekerd is en onder welke voorwaarden…

En wat kunnen wij hierin betekenen? Nou, natuurlijk zouden we die fantastiche band The Foo Fighters graag als klant hebben. Helaas zijn wij als regionaal werkend intermediair niet direct te vinden in de contactenlijst van de band. Maar we weten ook dat er in onze regio voldoende creatief talent is, en voldoende podiums zijn waarop dit talent aan het publiek geshowd kan worden. Wij zijn zowel de talenten, als de podiums (en als het er toch om gaat, ook het publiek), graag van dienst met volledig advies over wat de risico’s zijn en hoe deze verminderd, afgedekt of in ieder geval duidelijk gemaakt kunnen worden!

(bron voor dit blogbericht: The Guardian).